onsdag den 26. januar 2011

Vejen ad Hvilken . . .




For nogle år siden, da jeg skulle i gang med mit første store haveprojekt, spurgte jeg en klog gartner hvordan jeg skulle
anlægge en sti gennem et lille skovstykke anlagt som et rum i haven.
Hans svar glemmer jeg aldrig: Du skal ikke anlægge en sti, stien vil skabe sig selv. Vent nogle måneder, og se hvilken vej
i naturligt går hver gang i passerer gennem netop dette rum i haven. Så véd du hvor stien ér! Og skal være.

Disse ord har jeg taget til mig, og efterlevet, hver gang et nyt stykke jord er blevet inddraget i vores haverum og skovhaver
her på gården. De sidste 2-3 år er nye stier trådt og klippet - og arbejdet med omgivelserne - bede, buske, hegn og hække
kan nu endelig blive ført ud i livet. Over tid.

2 kommentarer:

Stein sagde ...

Hei Elin! Takk for tipset! Jeg oppdaget i høst at mine stier også hadde dannet seg selv helt naturlig etter hvert som jeg hadde brukt skogen som jeg gjør om til hage. Det blir jo så avgjort det fineste når veien danner seg selv- organisk og tilpasset landskapet! :-D
Lekre bilder av dine stier som du har klippet gjennom området! Ha en fortsatt riktig fin dag!
Klem Stein

Elin sagde ...

Hej Stein! Tak for din kommentar som jeg er glad for at høre, så har du også gjort denne erfaring og endda i en 'rigtig' skov :-)
Også en god dag til dig! Kh, Elin