onsdag den 10. juli 2013

Beton i Haven

Så kom jeg endelig i gang med betonstøberiet! En idé jeg har gået med længe, efter besøg på det skønne Lauran Kauppa i Väksjø i Finland for efterhånden mange år siden. Skønt mest interesseret i de store trædestenfliser med bladmønster som jeg så deroppe, var det ikke hvad jeg startede op med, det må vente til en dag hvor jeg kan lave flere fliser på én gang.

Sammen med en veninde startede jeg op med at lave en blanding af lige dele Cementpuds og Grovbeton. Det er hårdt arbejde at blande og røre, når jeg en dag skal lave fliserne vil jeg helt sikkert bruge blandemaskinen. Denne gang skiftedes vi til at røre med en stor spartel.


Et stort blad fra en Burre blev lagt henover en passende bunke sand, betonen fordelt henover, glattet ud, og så på med et stykke plast. Plasten lod jeg ligge 8 dage, 3 skulle være nok, men vi var på ferie og hærdningen bliver bedre jo længere og langsommere tørretid.

Her er plasten taget af, betonskålen vendt og bladet kan nu trækkes ud af formen. Et lille krukke, en kugle og et stjernerelief blev det også til.



Så skal tingene rengøres og sand og betonknaster slibes og børstes af.

Patinering med min egen blanding af irgrøn ude-acrylat.

Når man først er i gang med at male . . .

   Et lille Fugle B(l)ad til Haven!

Ingen kommentarer: