lørdag den 5. september 2015

Norske Vafler

Er der overhovedet noget så hyggeligt som at komme ind fra regn og rusk til duften af hjemmebagte Norske Vafler! Nu har vi langt om længe fået anskaffet det vaffeljern jeg så længe har ønsket mig, og det betyder at nu bliver vore gæster på Vilhelmsdal Bed & Breakfast budt velkommen med en gang Norske Vafler med Creme Fraiche og Syltetøj!

Ideen med vaflerne opstod, da vi sidste sommer kørte fra Drammen til Trondheim i Norge! Vi havde booket Hotel hele vejen op og tilbage igen, med en afstikker hos gode venner i Vinstra. Det sjove var at på samtlige hoteller serverede man Vafler hver eftermiddag fra 16 til 18. Nogle steder skulle man endda selv bage dem! Der stod så vaffeljernet fremme, med en skål med vaffeldej, lige til at lægge på jernet. Let er det da også! Op med låget, i med dejen, låget på og en knap lyser rødt som bliver til grønt efter et par minutter, og vupti er dine 6 vafler bagt på begge sider i løbet af få minutter! Tilsyneladende en gammel norsk skik, men jeg har taget den til mig, og jeg skal love for at det har manden, venner af huset og vore B&B gæster været endda meget glade for!

Norske vafler er kommet for at blive! Og jeg skal nok komme med opskriften her!

2 kommentarer:

Lene sagde ...

Og vi oplevede på et skærgårdshotel i Sverige, at vaffeljern med dej stod fremme til morgenmaden. Min mand og jeg mæskede os i vafler :-)

Elin sagde ...

Hej Lene, jamen de smager også skønt! Jeg synes Vafler er helt gået i glemmebogen her i DK. Vi havde en gammel dame på 86 år på besøg her forleden. Hun blev meget glad for serveringen, og nævnte også at det var rigtig mange år siden hun havde fået vafler!